خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





ساختار ایلی از نگاه خانم دکتر سوزوکی، ایرانشناس ژاپنی

    خوشتر آن باشد که سر دلبران     گفته آید در حدیث دیگران

    38 سال پیش خانم الویا رسترپو درباره «زنان ایل بهمئی» تحقیقی انجام داد که در سال 1386 توسط دکتر جلال‌الدین رفیع‌فر به فارسی ترجمه شده و یا «ویلسون» و «لایارد» هر کدام بطور جداگانه در سفرنامه‌هایشان به رفتار و سبک زندگی مردمان این خطه اشاراتی داشتند که جای بسی خوشحالی است که از گذشته هویتی‌مان کتاب یا یادداشتی بجای مانده است که نه توسط نویسندگان سرزمینمان بلکه توسط ایرانشناسان خارجی انجام گرفته است.

    13 آذر نیز از طرف انجمن انسان‌شناسی ایران نشستی برگزار شد تحت عنوان:

    تحولات ساخت خویشاوندی و قومی بر اثر نفوذ تکنولوژی در جامعه عشایری ایران: نمونه موردی کهگیلویه و بویراحمد و روستای آبریز دشمن زیاری

    موضوع یاد شده که عنوان تحقیقی بود که به عنوان تز دکترای خانم دکتر یوکو سوزوکی از کشور ژاپن در ده سال گذشته انجام گرفته و برای شناخت تغییرات این چند ساله با استفاده از شیوه‌ روند‌ پژوهی در سال جاری مجددا به منطقه آبریز مراجعت نموده و حدود یک هفته در این وادی سکنی گزیده است، که در این مدت تغییرات مشاهده شده را به ثبت رسانیده و مورد تحلیل قرار داده بود. ( ایشان به زبان فارسی صحبت می‌کرد)

    نتایج تحقیقات حاکی از آن است که تحت تأثیر تکنولوژی، سبک زندگی و رفتار جامعه مورد مطالعه دچار تغییر و دگرگونی شده است. و معتقد بود که در آینده، «عشایر» برای جوانان امروز وجود نخواهد داشت، هر چند که منتقدان حاضر در جلسه که عمدتا از اساتید دانشگاه تهران بودند نظر دیگری داشتند، مثلا آقای دکتر رفیع‌فر معتقد بود که عشایر و جامعه ایلی به معنای کوچ و شیوه زندگی نیست بلکه به معنای یک ساختار خویشاوندی است، در حالی که ایشان در مقدمه کتاب زنان ایل بهمئی همان تعریفی از ایل و عشایر ارائه داده بودند که اینجا خانم دکتر سوزوکی به آن اشاره کرده بود. به هر حال خلاصه‌ای بسیار کوتاه از موارد مطروحه در تحقیق ایشان بصورت تیتر وار در زیر اشاره می‌شود.

    • دایی نقش مهمتری در جامعه ایلی ایفا نموده و نقش منسجم کننده‌ای دارد.
    • تا سن 40 سالگی ارتباط برادران بسیار قوی است، اما به‌تدریج این ارتباط تضعیف می‌شود. اما ارتباط خواهر و برادر به قوت خود باقی است. از این رو برادرها باهم کوچ نمی‌کنند؛ زیرا زنهایشان با هم دعوا می‌کنند، بچه‌ها با هم دعوا می‌کنند، و وقتی بچه‌ها بزرگتر شدند طرفدار مادر می‌شوند و نمی‌توانند با عمو و پسر عمو کنار بیایند. پسرهای خواهرِ صاحب زمین برای دایی‌شان به رایگان کار می‌کنند.
    • در ژاپن املاک و ارثیه به برادر بزرگتر می‌رسید. حتی اگه برادران کوچکتر فقیر باشند؛ اما در اینجا زمین کشاورزی بطور مشاع اداره می‌شود و خویشاوندان نزدیک پدری بر روی زمین مالکیت مشترک دارند، برحسب تعداد اعضای خانواده هرکدام بذر می‌دهد و به نسبت، محصولات را بر می‌دارند.
    • بعد از دونسل ازدواج در بین فامیل کاهش می‌یابد و تمایل به برون همسری قوت می‌گیرد.
    • دختران ایل قبلا راجع به ازدواج خود نظری نمی‌دادند و خانواده تصمیم گیرنده صرف بود اما هم اکنون دختران درباره سرنوشت آتی خود تصمیم می‌گیرند.
    • ازدواج دختران در قبال خون‌بس منسوخ شده و دیگر چنین ازدواج‌هایی رخ نمی‌دهد.
    • چوپان‌های ایلی نیز هم اکنون از سواد برخوردارند.
    • دختر دبیرستانی دیگه لباس لری نمی‌پوشد و ابرو را هم بر می‌دارد، چیزی که در گذشته مرسوم نبود.
    • الان همه تلویزیون دارند و تحت تاثیر رسانه‌ها هستند.
    • وضع زندگی و اقتصاد بر اثر ورود تکنولوژی عوض شده و اخلاق و ارزششون هم عوض شده است.
    • جامعه عشایری پیش از اینکه پدر سالار باشد، مادر تبار است.

     در حاشیه:

    • از اینکه زیر کپری در روستای دورافتاده موبایلش زنگ می‌خورد و با دانشگاه تهران صحبت می‌کردُ می گفت، شگفت زده شده بودم و برام جالب بود.
    • عکس عروسی را نشان داده بود که مربوط به ۳۲ سال پیش بود و می گفت این آخرین زن خون بس در این منطقه است.
    • عکس زن میان سالی را نشان می‌داد و با طنز می‌گفت که دونگی دونگی را خیلی دوست داره.
    • گاهی حرفهایی می زد که که با شمه ای طنز همراه بود تا لبخندی بر لبان حاضران بنشاند.
    • گاهی نیز حماسی گونه مطالب را ایراد می کرد با لهجه شیرین ژاپنی و  زبان فارسی، که دستهای مهربان و قدرشناس حضار را به تحریک وا می داشت تا کف محکمی برایش بزنند.
    • من هم حدود نیم ساعت دیر رسیدم که شاید حرفهای قشنگتری در این نیم ساعت زده بود!
    • جلسه یاد شده را با رکوردر ضبط کردم که هم اکنون موجود است.
    • فایل متنی و یا پاور پوینت تحقیق را از ایشان مطالبه کردم که گفت خودم بنا دارم آن را به زبان انگلیسی منتشر کنم.

    آقای میزبان از امور عشایری نیز در ادامه سخنرانی ایشان گفت:

    • مرتع در روستا متعلق به کل روستا است، اما در عشایر ساختار دارد و ملکیت محسوب می‌شود به گونه‌ای که حتی پسرعمو نمی تواند چپ چپ بهش نگاه کند.
    • در ایل قبلا ساختار ریش سفیدی بود اما الان خانوادگی شده
    • هرجا برق وارد شد زندگی نیز سنگین شد. و ...

     

    برای اطلاعات بیشتر در مورد محقق به بادداشت نورمحمد حسینی سوق مراجعه نمایید.

     


    این مطلب تا کنون 11 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زندگی ,جامعه ,دکتر ,ایشان ,می‌شود ,ساختار ,جامعه ایلی ,دعوا می‌کنند، ,دانشگاه تهران ,خانم دکتر ,جامعه عشایری ,
    ساختار ایلی از نگاه خانم دکتر سوزوکی، ایرانشناس ژاپنی

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر